Rpg: role play game - szerepjáték

Frpg: forum role playig game - fórumos szerepjáték.

Mi az a fórumos szerepjáték?

A játék során mindenki alkot egy karaktert, amelynek leírását közzéteszi. Ha a moderátorok elfogadták, akkor kezdődik maga a játék, amelynek során a felhasználó a karakter bőrébe bújva indul útjára az elképzelt világban.
A fórumban vannak topikok helyszínek leírásaival, ezekbe írjuk le, mit tesz, mit gondol és érez a karakterünk. Erre reagál a másik játékos vagy a kalandmester.
További infókat tartalmaz az Alapszabályok és a Játékmenet.


JK:
játékos karakter. Egy olyan figura, akit egy felhasználó irányít a játékban, legyen az például egy sorozatból ismert karakter vagy kitalált.

NJK: nem játékos karakter. Ezek a figurák csak mellékszereplőkként vesznek részt a játékban.

User: a felhasználó. Az a hús-vér ember, aki a számítógép mögött ül.

Staff:
Adminisztrátorok, Moderátorok, Kalandmesterek tartoznak ebbe a csoportba, mindazok, akik a fórumot szerkesztik, irányítják.

Admin: adminisztrátor. A fórum „főnöke", hatásköre mindenre kiterjed a fórumon.

Modi: moderátor. Minden fórumrésznek megvan(nak) a maga moderátora(i). A modik figyelemmel kísérik a játékot, ügyelnek a szabályok betartására és segítséget, tanácsot is adhatnak a felhasználóknak. A moderátorokat a staff jelöli ki.

KM: kalandmester. A kalandmesterek kiötlenek, kiírnak és lemesélnek kalandokat. A kalandokban az ő utasításaik, leírásaik minden esetben követendők.

IC: in caracter ( azaz a karakteren belül) A játéktérre írt hozzászólások, amiket a karakteretek börébe bújva cselekedtek vagy mondtok, az IC

OOC: out of caracter (azaz karakteren kívül) Minden, amit a felhasználók mondanak és cselekszenek, nem a karaktereik

Post: ( h.sz. vagy reag.) hozzászólás.

Posthunt:
ha valaki túl rövid (1-2 soros), különösebb tartalom nélküli hozzászólást ír, csak azért, hogy növelje a hozzászólásai számát. Még párbeszédeknél is kerülendö az egymondatos post.

VP: Vér Pisti/Panni. Tápos karakternek is nevezik az ilyeneket, akik túlzásba esnek és nem kezelik reálisan a képességeket, tudást. Egy VP általában mindent kiráz a kisujjából, szuperokos, szuper erős és legyőzhetetlen. Ezen kívül nem veszi figyelembe a többi játékos hozzászólásait, manipulálja vagy egyenesen egy legyintéssel legyőzi azokat, anélkül, hogy azok védekezhetnének. Az ilyen viselkedést „Vp-zésnek", „Vér Pistikézésnek" is szokás nevezni. Semelyik fórumon nem tolerálják az ilyet.

PM: (private message) privát üzenet.

 



Ha belecsöppensz ebbe az igazán izgalmas, fordulatos frpg világba, találkozhatsz néha olyan szavakkal, kifejezésekkel, amit a régi játékosok használnak egymás közt, vagy esetleg épp neked szánják. Kínos ha nem tudod miről beszélnek, de miután elolvastad ezt a cikket nem leszel bajban. :) Ez a kis rövid leírás az frpg-s alapszavakat, pl. a staff tagjainak rövid megnevezését taglalja. Vágjunk bele. :)


A Staff felépítése. Mi az a staff?
 

 

A „staff” az oldal vezetői rétege. Szó szerinti angol fordításban: bot, vezérkar. Egyszóval egy olyan csoport, akikre támaszkodhatsz, ha valamire szükséged van. A staff feladatköre moderációval, karakterek elfogadásával, valamint nem feltétlenül, de meséléssel is együtt jár. A játékban nem feltétlenül vesznek részt, csak mint csupán mesélő, vagy NJK-t -Nem játékos karaktereketirányítanak.

 

A karaktereik vagy az eredeti világból -Starwars, Stargate, Gyűrűk ura stb.- vett hivatalosan létező karakterek, vagy ha kitalált univerzumról van szó, akkor mindenképp nagy jelentőséggel bíró személyek, akik valamilyen módon be tudnak avatkozni a globális történésekbe. Néhány rendhagyó esetben ettől a sablontól is eltérnek, és a staff karakter egyszerű, kitalált JK.
 

 

Kik tartoznak a Staffhoz?
 

 

A staff elengedhetetlen része az Adminisztrátor. (Admin)

 

Az adminisztrátorok feladatköre az egész oldalra kiterjed. Moderálnak, ellenőrzik a karakterek előtörténtét, karbantartják, fenntartják az oldal működését és így tovább. Az ő szerepük nélkül a fórum nem működhet hosszútávon.
 

 

A második, ugyanolyan jelentős, de korlátozott szerepet ellátó Moderátorok. (Modi, Mod, Modik) Adminból legfeljebb 1-2 van, moderátorból viszont akár -egy nagyobb oldal esetében- 10 főre is szükség lehet. Ők segítik ki az adminisztrátorokat, egyengetik az oldal pályáját, ellenőriznek minden részleget, gyakorlatilag minden joguk megvan, annyi különbséggel, hogy a fórumot, és a szervert általában az adminok üzemeltetik. Tőlük kérhetsz segítséget, bármikor rendelkezésedre

 

állnak, normális keretek között(!). Ha egy moderátor, admin kalandot vezet, őket is KM jelzővel illetjük a kaland alatt.
 

 

Kétségesebb, de még ide tartozó csoport a Kalandmester. (KM, Játékmester, Kalandvezető) Moderátori szerepük korlátozott, mivel nem ez az elsődleges feladatuk. Egyes oldalakon a karakterek ellenőrzését, elfogadását sem ők végzik, az ő feladatuk csupán a kalandok vezetése. Gyakran moderátor „gyakornokok”, később ők is a staff magvas részeivé válhatnak, ha nagyon szép és aktív munkát végeznek. Volt már erre rengeteg példa, úgyhogy hajrá Játékosok!
 

 

*Super moderátor* (Vagy egyéb neveken)
 

 

Van rá példa, hogy ilyen „szerveződés” is működik az oldalon. Ez a csoport már egyfajta másodlagos adminisztrátor, ő felel a moderátori csapat, a kalandmesterek felügyeletéért. Úgy is mondhatjuk, hogy az oldal vezetőségének bizalmasai, másodlagos adminisztrátorok, adminisztrátor helyettesek. Rájuk azonban nem mindig van szükség. A moderátorokat szokták ezzel a kitüntetéssel jutalmazni, így kerülhetnek fentebbi csoportba, ugyanis az adminisztrátori poszt megfelelő

 

körülmények között 2 embert tesz ki, és biztonsági okok miatt többet nem alkalmaznak.
 
A játéktér:
 

 

Játékos karakter (JK, Játékos, Kari)
 

 

A szerepjáték nem élvezetes játékosok nélkül. Nélkülözhetetlen, hogy a fórumnak legyen jó sokjátékosa, különben unalmas, kihalt a fórum, nem tudsz játszani másokkal. Hogy mi az a JK? A fórum úgy működik, hogy beregisztrálsz egy felhasználónéven (mondjuk frpghun10). Ez az account, felhasználó fog később Játékos karakterré formálódni. Első lépésben a megjelenítendő

 

nevedet (ami a fórumban látszik) meg kell változtatnod a karaktered nevére (pl: Ashga Muhall). A folyamat fő része ez után következik. Kitalálod ez a karakter milyen erőket, tulajdonságokat fog képviselni, megalkotod az életét, életet lehelsz a teremtményedbe. :) Ez után E/1 vagy E/3 személyben, játszhatsz vele a helyszíneken, de csakis olyan keretek között, ahogyan a való életbe. (Egyszerre csak egy helyen lehetsz, nem ugorhatsz a világ végéről haza, minden lépésed le kell

 

írnod sorba)
 
Nem játékos karakter (NJK)
 

 

Képzeljük el, hogy a játéktér a Földünk. A földön jelenleg megközelítőleg 7.000.000.000 ember él. Neked, és az oldal többi játékosának is vannak karakterei + a staff. Összesen ha vagytok 100-an játékosok, akik szerepelnek a játéktéren, akkor az NJK-k körülbelül 6.999.999.900 -an vannak. Ennyit a számolási feladatokról, a lényeg az, hogy a Nem játékos karakterek a világ szerves részét képezik, ők az emberek az utcán, élik mindennapi életüket, csupán a játék szabályai alapján létrehozott világ rendszerében élnek, ahogy elő van írva. Bizonyos szinten mindenki irányíthatja

 

őket. A mesélés fontos eszközei. A te karakterednek is lehet NJK-ja, ám, ez pontba kerül általában. Az állandó NJK lehet egy barát, ismerős, vagy rokon és így tovább... Ekkor róluk is kell egy rövid ismertetőt írnod.
 

 

Mesélői Nem Játékos Karakter (Mesélői NJK, KM NJK)
 

 

Az átlagos Nem Játékos Karaktertől különbözik, mivel ezek az NJK-k akik főbb szerepet játszanak a kalandokban, és staffi irányítás alatt vannak. Ezek lehetnek több kalandban visszatérő és a történet szempontjából nagy fontosságú karakterek.
 

 

FanFiction (Fanfic)
 

 

A játékosok alkotásai. Ezek önálló történetek, amiket a JK-k írnak. Olyan mint egy novella, de a szereplői az aktuális FRPG oldal karakterei lehetnek. Felhasználhatsz bennük ugyanúgy híres karaktert mint kitalált szereplőt. Sok oldalon jutalmazzák a FanFictions-ok íróit. Általában a játékosok értékelik, és ők jelzik is, hogy mik a szösszeneteidre a véleményük. Én személy szerint a legtöbb írásra pozitívan gondolok, mivel, hogyha valaki veszi a fáradtságot és egy jó szalonképes történetet ír, az rossz nem lehet, úgy hogy hajrá!
 

 

Előtörténet (Előtöri)
 

 

A karaktered élete, ez által nyer értelmet a karaktered élete, ugyanis amíg csak a fejedben létezik az elgondolás, mások nem tudják, a te karaktered kicsoda, honnan jött, mi célja stb. Az előtörténet egy életrajz, mindent le kell írnod a karaktered gyerekkorától kezdve. A moderátorok szeretik, ha szép, fordulatos kalandokon megy át a karakter. Az előtörténetet mindig egy rövid ismertető adatlappal kezd: Név -a téma címe is a karakternév legyen-, kor, kaszt, felszerelés, megjelenés stb. Ez után

 

jöhet a történt ami a karakter életét öleli fel. (Természetesen csak addig, amíg belép a játékba. Pl. … és most, hogy ezeken a megpróbáltatásokon átesett elhatározta, hogy elhagyja a várost. -Ebben az esetben a játéktér kezdő postja a városhatár lesz-)
 

 

Adatlap
 

 

Ez is szükséges a játékmenethez. Szinteknek megfelelően adatlapot kell nyitni, amin a karakterek pontjait, elhasznált-megmaradt pontjait kell megjeleníteni a képességektől (erő- varázslat stb.), eszközöktől függően, amik azon kívül, hogy megvettük őket, pontba is kerülnek (a játéktéren kívül természetesen) A fórumokon mindig közzétesznek egy minta adatlapot, ami szerint ezt meg tudod csinálni. Azt, hogy az eszközök, képességek mennyi pontba kerülnek, az oldalak szabályzatában megtalálod.

 

 
Kaszt (Foglalkozás)
 

 

„Mi a karaktered kasztja?”

 

Amikor létrehozol egy karaktert egyben az egyértelmű foglalkozását is meg kell határoznod. A játék világától függ, milyen kasztok választhatók, de általában ez teljesen relatív, és sok közül válogathatsz. A legtöbb kaszthoz bónuszok, kasztelőnyök-hátrányok, szabályok is tartoznak.
 

 

Faj
 

 

„Melyik fajba tartozol?”

 

Ne lepődj meg, ha ezzel a kérdéssel találkozol. A legtöbb fantasy, sci-fi világban többféle értelmes faj van a világon, mindegyik saját történelemmel, ellentétekkel, birodalommal stb. Nem akadály, ha ezeket nem túlságosan ismered, a moderátorok általában segítenek neked, aztán a játék során, esetleg egy bevezető kalanddal szépen megismersz minden apró részletet, akár mintha a sorozatot, filmet néznéd, csak itt alternatív történettel.
 

 

Tulajdonságok, Képességek (Skillek)
 

 

A karaktered tudása és képessége tartozik ide. Ez lehet varázslat, vagy valamilyen technikai tudás. Tegyük fel Jedi Lovag a karid, akkor ott különböző erőhasználatokat tanulhatsz meg és költheted el azokra a pontjaid. Minél magasabb szintet érsz el, annál nagyobb hatalmad lehet, ám ahogy nő a hatalom úgy nő annak az ára is.

 

 
Táp karakter
 

 

Irreálisan jó, már-már isteni tulajdonságokkal rendelkező karakterek, akik az által élvezik a játékot, hogy mindenkit egy csapással győznek le, senki sem állhat az útjukba. Sok esetben azért nem ilyen súlyos a helyzet, de akkor is szokták ezt a jelzőt használni, amikor nem adunk lehetőséget a másiknak, hogy valamilyen módon a hozzászólásában tudjon reagálni a támadásra. (Pl. Odament, és a kardjával leszúrta, mert olyan erős fegyvere volt, hogy nem tudott védekezni) Ilyet sosem szabad

 

írni, az ilyen hozzászólásokra a moderátorok odafigyelnek. Ügyelj rá hogy a karakterednek legyenek gyengeségei, emberi érzelmei stb.
 

 

Multi karakterek
 

 

„Vannak multijaid?”

 

Ha ezzel a kérdéssel találkozol, akkor azt akarják megérdeklődni, hogy a jelenlegi karaktereden kívül vannak e még egyéb karaktereid a játékban. Néhány oldalon korlátozzák a multik számát. A multizással vigyázni kell. Szigorú feltétele, hogy a karaktereid egymással nem találkozhatnak, érintkezhetnek a játékban, mert az nem lenne szép, ha megadnak irkálnál postokat, vagy ha egy kalandba mindkét karaktereddel részt vennél, mivel ez esetben is feltétlenül létrejönne a kontaktus,

 

ismeretség. Ezeket könnyen ki lehet szűrni a modernebb fórumokon. (IP ellenőrzés)
 

 

Post (Hozzászólás, HSZ, Üzenet)
 

 

Az FRPG lényege, hogy a játék hozzászólásokkal zajlik. Magyarán mindent leírsz, amit a

 

karaktred a játéktéren csinál. Írhatsz E/1 és E/3 személyben, te döntöd el neked melyik fekszik jobban... Az lényeges, hogy ne pár soros, semmitmondó postjaid legyenek. Legyenek tartalmas, párbeszédes, sok történést leíró postjaid, amiben szépen, változatosan fejezed ki magad. Ez nem szigorú szabály, inkább egyfajta etikett, amit követned kell. Nem szabály, de néhány oldalon meghatározzák hány soros hsz-t kell írnod. A hozzászólások száma mutatja a karakter élettapasztalatát.
 

 

PM/PÜ (Privat Message, magyarul Privát Üzenet)
 

 

„Ment egy PÜ”, „Kaptál egy PM-et!”

 

Ezek a rövidítések a játéktéren kívül olyan üzeneteket, beszélgetéseket jelentenek, amelyek a fórumok nem látható részén, a felhasználók között zajlanak le. Ilyen lehetőség általában mindenhol van a fórumokon. Sokat segíthet, ha kérdezni akarsz valamit a staff egyik tagjától. Az indokolatlan PÜ küldést általában nem szeretik. Amit a fórumon leírhatsz, ne PÜ-ben küld el egyvalakinek... Csak személyes dolgokat beszélünk meg ezekben az üzenetekben, vagy ha nem akarunk teleoffolni egy topicot, akkor térünk át erre a funkcióra.
 

 

Játéktéri OFF üzenetek (//Üzenet//)
 

 

Ha játék közben szeretnénk mondani valamit a többieknek, megtehetjük a következő módon: Megírjuk a postot, majd vagy felé, vagy alá egy // tag közé írjuk le a mondandónkat. Pl. //Bocsi a rövid postért, kevés időm volt, de holnap írok megint//

 

Ez által mindenki jól el tudja különíteni a postod melyik része a többieknek szánt üzeneted. Ha a postod valamiért nem megfelelő, egy moderátor is így fog neked jelezni. A postod aljába egy ilyen // tag közé szúrja be az üzenetét, ami alapján javítanod kell a poston.
 

 

Posthunt
 

 

Ha ilyenért leszidnak, bizony nem tartottad be a fentebb írt szabályszerűséget, vagyis hogy ne írj sok rövid, pár soros postot egy kalandban, magánkalandban. Ezzel általában az a célja a kezdő, tapasztalatlan játékosoknak, hogy nagy postszámra tegyenek szert, és ezáltal szintet léphessenek, ami által pedig több pontra tesznek szert. A játéknak nem ez a lényege(!) A rövid postjaid törlik, ahsz számod pedig visszaáll a régire.
 
Szint (Tapasztalat, TP)
 

 

A szintek a karaktered tapasztalatát jelentik. Megfelelő posztszámnál szintet váltasz. A kezdésnél mindig egyes szintű karaktered van, és ahogy növekszik a posztszámod úgy nő a szinted is. Általában egyre több poszt szükséges a következő szinthez. Amint szintet lépsz kapsz új pontot vagy pénzt amiből felszerelést vagy esetleg növelni tudod a karaktered tulajdonságait (Skilljeit). És sokszor a szint meghatározó a harc szempontjából is, ha például neked van egy egyes szintű karaktered az ellenfelednek pedig tegyük fel van egy nyolcas szintű karaktere akkor nagyon

 

nehezen tudod sőt szinte legyőzhetetlen számodra. De a lényeg nem a szint hanem a szép játék, szép játékkal bármit elérhetsz az FRPG világában, szinttől függetlenül is, ha szemfüles vagy.
 

 

Kaland (Küldetés)
 

 

A játék mozgatórugói a kalandok. Ezeket általában a staff, vagy kalandmesterek írják ki, és vezetik le. Mindig van valami munka, esemény, küldetés, amire a karakterek a játékban jelentkezni tudnak. Ezért fizetséget kapnak, és tapasztalatra tesznek szert. A legtöbb kaland kockázattal is jár, szépen kell írnod, ha teljesíteni akarod veszteségek nélkül. Ha a játékod nagyon igénytelen, a karaktered élete is odaveszhet, és kezdhetsz új játékot. A KM általában egy részletes leírást ad a feladatról,helyszínről, jutalomról.
 

 

Kör (Körváltás)
 

 

„Mikor lesz körváltás?”

 

A kalandok körökre vannak osztva. Mit jelent ez? Tegyük fel, hogy a kalandon 3 játékos és 1 kalandmester vesz részt. 1 kör akkor ér véget, ha írt mind a 3 játékos, és a kalandmester is. Ekkor új kör kezdődik. Ezt az ismétlődő folyamatot körváltásnak nevezik. Ha egy játékos hosszabb ideig nem ír, kihagyhatják, vagy Nem játékos karakterként (NJK) vihetik tovább...
 

 

Magánkaland
 

Egyszerű történetírás a játéktéren. Ilyenkor nincs KM, mi, játékosok vagyunk a mesélők. Ekkor is feltétlenül szép játékot várnak el tőlünk, gyakran még igényesebbet, mint a kalandokban, mert egyébként sokkal könnyebb lenne a fejlődés, egyfajta posthunt lenne. A magánkaland irányulhat csak a te karakteredre, vagyis írod a történetet folyamatosan, és általában egy szakasznyi történésleírás után új postba kezdesz, majd így sorba, vagy egy társaddal is játszhattok egymással.
Ilyenkor egymásnak válaszolgattok, leírjátok mi történik, helyzeteket állítotok egymás elé, beszélgettek. Talán ez az izgalmasabb része a dolognak, a játékosok szeretni szokták az egymással folyó játékot, még ha nincs is KM, mert így szabadabb játékmenetet tudnak folytatni.

Globális események (Globális kaland, GK)

Olyan fórumos események, amelyek az egész játéktérre kiterjednek. Általában a staff, a KM-ek közös megbeszélés után robbantanak ki ilyen történéseket, mondjuk háborút, vagy nagy konfliktusokat, amikről az összes karakter feltétlen értesül, tud róla, és érinti. Ezekben mindenki
részt vesz, egy időre ekkor be szokták fagyasztani a kalandokat, magánkalandokat, és csak ezekre koncentrálnak. Lehetsz a mozgalmak éllovasa, vagy megpróbálhatod figyelmen kívül hagyni őket.


Copyright © 2009 régi FRPG.hu